Pakej Bajet Island Hopping Semporna!



Powered by 12Go system

Thursday, December 31, 2020

Selamat Tinggal 2020 & Hello 2021!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Tamat sudah chapter terakhir 2020. Untuk kami di Chasing The Sun, there was a lot of things going on with the blog. 

Firstly, kami terpaksa batalkan dua trip ke Indonesia. Satu trip ke Bromo yg kami dah tunggu sejak awal 2019 lagi. Dan satu lagi trip ke Acheh. Tapi walaupun tak dapat travel ke luar negara, kami bersyukur sangat sebab masih berpeluang untuk travel di dalam Malaysia. Peluang ini telah membuatkan kami lebih menghargai produk-produk pelancongan yang kita ada di negara kita. Alhamdulillah.

Bulan July 2020 kami dapat tahu bahawa Chasing The Sun, our little baby telah tersenarai dalam Top 30 Travel Blog Malaysia oleh Feedspot.com. Tepuk sikit guys! We started this blog just for fun, so we never really thought it would be in any kind of "top" whatever list. It was such a great honor and we are forever thankful for the opportunity and the acknowledgement.

Disebabkan perkara diatas, tahun ini juga Chasing The Sun mula mendapat perhatian dan mula berani untuk mulakan partnership dengan syarikat syarikat lain di luar sana. We did this all on top of our daily fulltime job! So kudos to us! 

There were a lot of writer's block moments that happened throughout the year, especially masa awal2 MCO tempoh hari. But we managed to overcome those moments and slowly picked up the momentum dan kembali menulis. 

Kami juga nak ucapkan terima kasih kepada rakan-rakan dan keluarga yang sentiasa menyokong kami dan sentiasa membakar semangat kami untuk teruskan "passion project" ini. Rakan2 yang pernah menyumbang penulisan di Chasing The Sun, inshaAllah kalau ada rezeki lebih tahun 2021 ni, ada something special untuk you guys. 

Kami tutup chapter 2020 di Chasing The Sun dengan siri annual roadtrip dan kami sangat teruja untuk mulakan perjalanan baru bagi tahun 2021. 

Selamat Tahun Baru guys! Semoga 2021 menjadi tahun yang lebih baik untuk kita semua. Take Care and Have a great year ahead. Assalamualaikum.


Friday, December 25, 2020

Hotel Tour #11 : The Lost Paradise Resort, Penang | Pengalaman Seperti Berada Di Bali | HanaKimi Anniversary Roadtrip 2020!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Sampai sudah kita ke penghujung roadtrip kami. Ending roadtrip ni cun cun dengan tarikh anniversary kami iaitu 22 December. Lokasi terakhir ataupun penutup bagi tahun 2020 ini ialah satu resort yang sangat unik dan cantik! Bertemakan motif , design dan corak di Bali, hotel yang kami maksudkan adalah The Lost Paradise Resort, Penang. What a beautiful ending to an amazing roadtrip! We're gonna need to put extra effort next year to top this year's roadtrip. Let's see!


Walaupun penginapan kami disini cuma sebentar sahaja, tapi itu sudah cukup untuk membuatkan kami jatuh cinta dengan resort ni.  Kami Senaraikan dekat bawah ni perkara perkara yang kami sukakan tentang resort ni. 

Thursday, December 24, 2020

Pertama Kali Cuba Pais Tempoyak Ikan Patin di Restoran Go'Bang Maju, Temerloh | HanaKimi Anniversary Roadtrip 2020!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Ini adalah sambungan roadtrip kami. Dalam perjalanan pulang dari Gambang, Kimi contact rakan sekelas waktu UPM dulu, Wan Besut. Beliau sekarang berada di Jengka, Pahang dan beliau ajak jumpa untuk pekena Ikan Patin Masak Tempoyak di Restoran Go'Bang Maju, Temerloh. Katanya Patin Masak Tempoyak kat situ antara yang terpadu di Temerloh. Kami pun apa lagi, onz saja! Korang boleh masukkan restoran ni dalam senarai tempat makan best di Temerloh ok!


Kedainya besar dan tempat duduk banyak, jadi takda masalah langsung untuk kami dapatkan meja dan kerusi. Lauk pauk pun dah tersedia diasingkan didalam mangkuk dan pinggan, tinggal untuk dipilih dan diambil pelanggan sahaja.

Wednesday, December 23, 2020

PRAC Menemani HanaKimi Anniversary Roadtrip 2020!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kalau korang ada baca entri sebelum-sebelum ni korang mungkin dah tahu lah yang kenderaan untuk roadtrip kami tahun ini telah ditaja oleh Insas Pacific Rent-A-Car Sdn. Berhad atau lebih dikenali sebagai PRAC. Kereta yang kami pilih adalah Toyota Camry. Memang pilihan yang tepat dan roadtrip kami yang jauh selama 3 hari tu tak terasa jauh la senang kata. Ok, meh nak share sikit tentang PRAC ni dan macam mana cara korang nak sewa kereta dengan PRAC.


PRAC telah ditubuhkan sejak tahun 1985 lagi, haaa lama dah tu kan and kalau korang yang selalu menyewa kereta di airport, kami rasa sudah pasti korang pernah nampak kaunter PRAC ataupun mungkin juga korang sendiri pun pernah guna service sewa kereta dari PRAC. Pendek kata, harini, PRAC telah berada di banyak lapangan terbang utama di Malaysia. Kat bawah ni adalah senarai lokasi utama PRAC
Hotel Tour #10 : Mangala Resort & Spa , Hotel Termahal Kitorang Pernah Stay | HanaKimi Anniversary Roadtrip 2020

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Dari Kulim kami masuk ke Pulau Pinang untuk ambik kereta dari PRAC, kemudiannya terus menuju ke Teluk Intan untuk selesaikan sedikit kerja dan stay untuk satu malam. Keesokkannya teruskan lagi perjalanan menuju ke Gambang, Pahang. Ada apa di Gambang? Haa inilah lokasi rahsia yang Hana dah book sejak awal tahun haritu. Haha. Lokasi rahsia ni kiranya destinasi utama kami lah untuk roadtrip tahun ni (sebenarnya selepas destinasi ni, ada lagi 2 destinasi tapi yang tu persinggahan dalam perjalanan pulang). Lokasi rahsia yang dimaksudkan adalah Mangala Resort & Spa! This resort is so pretty, we have got to take you guys on a tour!


Villa yang kami stay untuk 2 Hari 1 Malam di Mangala Resort & Spa ni adalah Villa Amani, yang mana ia dilengkapi dengan private pool dan juga bathtub. Ada banyak lagi villa villa lain yang terdapat di sini, korang boleh usha dekat website diorang, memang padu padu belaka villa kat sini. Terpulang lah dekat korang untuk experience stay yang macam mana. Untuk honeymooners, kami rasakan Villa Amani ni teramatlah sesuai untuk korang. Meh kita tour sekitar bilik di Villa Amani, Mangala Resort & Spa.

Tuesday, December 22, 2020

Hotel Tour #9 : Little Kampung Studio Bertemakan Rumah Kampung Klasik | HanaKimi Anniversary Roadtrip 2020!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Untuk stay kami di Teluk Intan, agak sedikit terlewat kami book sebab pada mulanya kami tak confirm lagi untuk stay di mana pada 18/12/2020 tu. Jadi, sejurus selepas kami buat keputusan untuk bermalam di Teluk Intan, kami terus buka Booking.com dan mula cari hotel. While scrolling down the options, ada satu hotel yang berjaya menangkap perhatian kami. Hotelnya adalah Little Kampung Studio Hotel

Little Kampung Studio, Teluk Intan

Perkara pertama yang buat kami tertarik adalah design hotel tu sendiri yang mengambil konsep rumah kampung klassik. Memang kita terasa ibarat berada di rumah kampung la bila lihat dari luar mahupun bila berada di dalam bilik. Feeling kampung tapi versi rumah ketua kampung la senang kata. So, kuddos on the design, deco and the whole theme. 

Saturday, December 19, 2020

Pertama Kali Tengok Menara Condong Teluk Intan | HanaKimi Anniversary Roadtrip 2020!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Its the end of the year dan ini bermaksud its time for another Anniversary Roadtrip! yeayy! Tahun lepas, destinasi kami punya Anniversary Roadtrip adalah Avani Sepang Goldcoast Resort. Tahun ni kita menuju ke Pahang! Oh btw, Anniversary Roadtrip ni adalah sempena dengan tarikh perkahwinan kami iaitu 22nd December. Kami nak jadikan roadtrip ni sebagai satu tradisi, even sampai kami dah beranak pinak nnt pun kita angkut semua pergi roadtrip. Untuk roadtrip kalini, kenderaan kami telah ditaja oleh Insas Pacific Rent-A-Car Sdn. Bhd. (PRAC) Tahun ni kita roadtrip naik Toyota Camry uols! haha.

Dalam entri ni kami sekadar nak kongsikan dengan korang kecantikkan Menara Condong Teluk Intan di waktu malam. Kami berdua tak pernah lagi datang ke Menara Condong Teluk Intan ni sebelum ni, cuma pernah dengar dan baca tentangnya. Bila dah ada peluang menginap satu malam di Teluk Intan, semestinya landmark yg wajib dilawati adalah menara condong ni la kan.


Lawa gila guys Menara Condong Teluk Intan ni di waktu malam. So bright and vibrant! Ramai orang dok chilling dekat situ. Boleh dikatakan menara ni ibarat the heart of Teluk Intan la. Lokasi pun kat tengah-tengah pekan ni. Disebabkan kitorang datang ni malam, tak sempat lah nak tengok apa ada di dalam. Tapi tengok luaran pun dah impressed! Cantik. 

Monday, December 14, 2020

15 Tempat Menarik Untuk Dilawati di Cameron Highland!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Berdasarkan pemerhatian kami di pageview dekat blog Chasing The Sun ni, memang jelas view makin meningkat bermula dari awal Disember haritu selepas pengumuman berkaitan tamatnya larangan rentas daerah & negeri dibuat. Korang semua dah tak sabar nak travel lagi kan! Haaa samalah kita! Kami pun dah rindu sangat nak berjalan-jalan, go for a staycation ataupun just a random roadtrip. So memandangkan kita semua dah boleh travel dan memandangkan salah satu lokasi paling popular dekat Malaysia ni adalah Cameron Highland, meh kami nak kongsikan cadangan tempat tempat menarik untuk korang lawati di Cameron Highland

Thursday, December 3, 2020

What I Learned From Travelling Solo | Ima Samsudin
Assalamualaikum & Hi | I hope you guys are having a good day. With the pandemic and all, travel is something that you probably missed, cause I do too. I went through my photo gallery on my phone and found some photos when I was wandering alone in Seoul. Those beautiful moments flashed back and so I thought, I really need to express them in words – thus, here it goes.



Lots of you might have seen and read this kind of article. Either it was ’cause you’re gathering some info to embark on your first solo adventure or just curious – why did people travel alone when they can go with a company? Well, generally, traveling is fun. Especially with a couple of friends or just with your loved ones. But that doesn’t mean going solo is not fun at all. Today I’m gonna share what I personally gained from traveling solo based on my tiny little experiences.

Friday, November 6, 2020

Tempat Makan Best Di Kulim | Nasi Ayam 5 Bintang di Warung Nasi Ayam Bonda

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Korang penggemar nasi ayam? Haa samalah kita. Entri kali ni kami nak perkenalkan korang kepada satu kedai nasi ayam yang mungkin terpaling sedap di sekitar Kulim ni. Ini bukan cobaan, memang benar benar sedap and I mean it. Sebenarnya dah lama nak masukkan kedai ni dalam list Tempat Makan Best Di Kulim ni tapi bila sampai di situ ja, mesti tak sempat nak snap gambar or tak teringat nak snap gambar pun sebab dah excited sangat nak makan. Lokasi yang dimaksudkan adalah Nasi Ayam Bonda @ Sungai Ular, Kulim.

Tuesday, November 3, 2020

Chalet Istana Sangkut "Enam Jahanam" Di Kuala Krai | Chill & Enjoy Tepi Sungai!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Sorry yer agak lama kami tak update post baru kat sini. Recently kami berdua sedikit sibuk dengan kerja fulltime kami sampai tak sempat nak menjengah ke sini. Sekarang dah ada ruang boleh lah tulis sikit.

Kali ni nak share dengan korang satu tempat menarik yang baru last weekend sahaja kami pergi *dalam dok kata busy tu sempat jugak pergi berjalan kan..Oops.. Lokasi menarik yang kami maksudkan adalah Istana Sangkut di Lata Rek, Kuala Krai, Kelantan. 

Friday, October 2, 2020

Pengalaman Jungle Trekking di Taman Negara Pulau Pinang @ Teluk Bahang

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kali terakhir Hana & Kimi datang jungle trekking di Taman Negara Pulau Pinang @ Teluk Bahang ni adalah masa kami Tingkatan 2. Waktu tu lawatan sekolah, kami satu kelas and kelas kami terpilih untuk join trekking ni. Masa tu trekking sampai ke Rumah Api. Siap masuk dan naik ke atas rumah api tu. Waktu tu Kimi baru nak try ngorat Hana. Haha. Tapi Kimi kena reject masa tu. Haa dulu reject, sekarang sudah kahwin! Haha.

Baru baru ni tiba-tiba terasa nak datang semula ke Taman Negara Pulau Pinang ni. Kali ni datang dengan Chasing The Sun punya crew sekali. Saja nak berpeluh dan beriadah sikit sebab rasa macam dah lama tak bersukan. So, jungle trekking ni memang pilihan yang sangat tepat lah! 


Kalau sebelum ni pengunjung boleh pilih samada nak trekking pergi Rumah Api & Monkey Beach ataupun Pantai Kerachut, tetapi waktu kami pergi tu laluan untuk ke Rumah Api dan Monkey Beach ada landslide, so tak boleh ke sana. Satu satunya pilihan adalah Pantai Kerachut which is slightly far. Kalau korang trekking laju, boleh sampai dalam masa 1 jam setengah. Tpi kalau slow macam kami, akan ambil masa 2 jam. Kami start 10.30am and sampai Pantai Kerachut 12.30pm.

Sebelum mulakan trekking, kami book siap2 boat untuk balik dari Pantai Kerachut japg. Harga untuk sebuah boat adalah RM 100 yang boleh memuatkan maximum 6 orang. Kalau korang jenis yang tak berapa banyak stamina, better sewa boat ni saja untuk perjalanan balik ya. Syok juga balik naik boat tu! Selain tu dapat juga kita support operator Boat ni.
Tempat Makan Best Di Kulim | Mari Cuba Pizza Durian di US Pizza!

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Guys, kami ada nak keluarkan satu kenyataan yang mungkin bakal mengundang kontroversi ni. Kami rasa US Pizza lebih sedap dari Dominos Pizza & Pizza Hut! Haaa itu dia lah kenyataannya. Haha. Kepada yang tak tahu tentang US Pizza ni, diorang ni actually a local pizzeria yang menyediakan pelbagai jenis pizza , samada common flavor dan ada juga pilihan yang lebih adventurous seperti Durian , Cendol, Tomyum dan banyak lagi lah!

Sebelum ni kami dah pernah cuba yang common flavor macam Aloha Pizza, Chicken Classic , Tuna Delite. Memang sedap! Cuma kami tertanya-tanya apakah rasa bila durian digabungkan dengan Pizza. Haa, sebagai "travel & food blogger" , kami tak boleh duduk saja, apatah lagi dekat Kulim ni memang ada 1 branch US Pizza. So baru-baru ni kami telah pergi cuba Pizza Durian D24 di US Pizza!

Sunday, September 27, 2020

Tempat Makan Best Di Penang | Korean Food Restaurant Daseo Antara Yang Terbaik di Penang!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Annyeonghaseyo! Ada tak peminat makanan Korea di sini? Untuk post kali ini kami akan share tentang penemuan sebuah cafe Korea di Penang yang sedap gilaaa. Sampai sekarang masih terbayang kesedapan kat situ. Maklumlah, di belah utara tanah air ni, kafe korea tak sebanyak kafe-kafe Korea di Kuala Lumpur. Nak jumpa yang betul-betul sedap tu memang memerlukan pencarian dan kesabaran yang tinggi!

Alhamdulillah, baru-baru ini kami telah ke Taman Negara Pulau Pinang. Selepas penat-penat jungle trekking, tergerak pula untuk cuba satu kafe Korea ni iaitu Daseo yang terletak di dalam Queensbay Mall, Penang. Memang tepat pilihan kami kali ni, kalau tidak, tak merasa lah penangan makanan korea ni.

Wednesday, September 16, 2020

7 Aktiviti Wajib Buat Jika Jalan Jalan Cari Makan Di Ipoh | Rujukan untuk First-timer!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Korang setuju tak kalau kami kata yang Ipoh merupakan salah satu lokasi favourite bagi rakyat Malaysia untuk 'travel locally'? Kalau datang ke Ipoh ni, banyak sudut yang kita boleh cover ataupun boleh include dalam travel itinerary kita. Sejarah, Nature & Makanan, tiga benda ni merupakan perkara utama yang selalunya kami akan pastikan ada dalam itinerary kami dan easily dekat Ipoh ni memang lengkap kesemua aspek ni. So memang selayaknya lah bila kerajaan umumkan yang rakyat Malaysia dah boleh travel locally, Ipoh memang dibanjiri pengunjung habis habisan. 

Kalau korang ni memang selalu datang JJCM di Ipoh, rasanya entri ni korang boleh skip kot sebab korang mesti dah tau apa nak buat bila di Ipoh. Entri ni ditujukan khas kepada mereka-mereka diluar sana yang tak pasti apa nak buat bila di Ipoh. Haaa jomss!


Friday, September 4, 2020

Hotel Tour #8 : M Boutique Hotel Di Kampar | Attention to Details A++!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Harap korang semua okay okay semuanya! Last week kami ada JJCM sikit dekat Ipoh. Masing masing had a pretty hectic and rough week, even pergi Ipoh tu pun actually ada kerja yang nak kena settlekan dulu di Ipoh tu. Haa punyalah padat minggu tu, so kami decide untuk release stress dengan makan makan and chill kat Ipoh la sekejap. 

Dalam entry ni kami bukan nak share pasal tempat tempat makan best kat Ipoh, entry yang tu bakal menyusul kemudian. Entry yang ni adalah another Hotel Tour! Saja nak bawa korang tengok sikit hotel tempat kami stay itu hari. Hotel ni namanya M Boutique Hotel di Kampar.


Since kami punya trip ni agak last minit dan minggu lepas pulak ada cuti yang panjang sempena Merdeka, so memang harapan jelah nak dapat hotel yang nice kat area Ipoh. Thats why kami stay jauh sikit, Kampar, lebih kurang 45 minutes away dari Ipoh

Saturday, August 22, 2020

Hotel Tour #7 : Bao Sheng Durian Farm | Nature Retreat in Balik Pulau, Best Tak?
Assalamualaikum and Hello Sunchasers | Alhamdulillah weekend kali ni kami sempat short escape ke Balik Pulau, Penang! Tak sangka plan last minute dan booking on the spot membuahkan hasil. Kami akan kongsikan serba sedikit pengalaman kami di sini bersama anda semua! Seperti yang tajuk kat atas tu tulis, hotel yang kami nak bawa korang tour adalah Bao Sheng Durian Farm @ Balik Pulau. 


Terletak di Balik Pulau, Penang. Tak susah pun nak cari tempat ni, boleh waze je. Kalau yang tak biasa ke Balik Pulau, jangan duk mai waktu malam na, jalan dia mencabar kona-kona! Bila dah nampak sign dekat jalan tu akan ada self doubt sikit nak drive masuk, sebb jalan dia bercerun tinggi. But dont worry, dah betul dah tempatnya, masuk je. 

Bilik-bilik di sini direka khas supaya menghadap pemandangan kebun durian. Memang seronok lah feeling dalam bilik yang ada view nature direct di depan mata. Kami ambil bilik biasa, Tatami Room. Seperti namanya, interior bilik ini bertemakan ruang dalam rumah di Jepun. Memang betul-betul terasa vibe nature retreat. One more thing, takde masalah internet dan line ye di sini. Tiptop!


Berapa harganya? Harga bagi Tatami Room hanya RM180 semalam. Not bad lah for this hidden gem! Dengan view yang macam tu, rasanya memang sangat berbaloi. Ada juga Villa yang lebih besar, harga RM360. 

Wednesday, August 19, 2020

Jom Shopping Sakan di PG Mall | PROMO Nestle Top Spender & Banyak Lagi!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Guys, korang pernah dengar tak nama PG Mall? Haaa, meh kami nak nak bagi intro sikit tentang satu satunya local e-commerce platform di Malaysia ni ok! PG Mall ni adalah E-Commerce site untuk korang beli bermacam jenis untuk keperluan harian, gadgets , makanan dan segala jenis barangan lah. Dengan lebih 4 juta pengunjung setiap bulan, PG Mall ni telah diletakkan sebagai Top 3 E-Commerce site oleh IPrice. 


Boleh baca report IPrice kat sini https://iprice.my/insights/mapofecommerce/en/
Korang kan baru dapat duit Penjana dekat eWallet masing masing, haa boleh la usha barang apa nak dibeli dengan duit tu di PG Mall sebab diorang juga menerima bayaran melalui eWallet selain dari payment gateway biasa.

Kalau korang baru nak register sekarang, boleh cepat cepat grab beberapa Promo yang sedang berlangsung dekat PG Mall. Yang pertama sekali, Nestle TOP Spender! Dapatkan potongan RM 8 dengan pembelian minimum RM80 ringgit dan paling best korang berpeluang menjadi salah satu dari 16 orang pemenangan mingguan kepada RM50 Grab + PG Mall Voucher. It gets better, kalau korang bertuah lagi, korang boleh jadi salah sorang dari 3 pemenang bulanan dan dapat RM 100 Grab + PG Mall Voucher! Dah excited la tu kan? nah kami sediakan link terus untuk korang pergi shop barang barang Nestle dekat PG Mall ~ https://pgmall.my/nestle-top-spender-august



Saturday, August 15, 2020

Hotel Tour #6 : Staycation In Nature @ Sugeh Hill Exclusive Eco Resort, Janda Baik
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Staycation kali ni, saya & husband terasa nak mandi sungai and enjoying nature. Minggu lepas berpeluang ke Warung Bonda di Rumah Hutan, Batang Kali (milik Bonda Rozita). Tak nak pergi jauh dari ibu kota tapi masih mahu berehat menikmati nature, jadi minggu ini kami cuba menginap di Sugeh Hill Exclusive Eco Resort - milik Alif Syukri.


Ada banyak pilihan bilik dgn harga serendah RM100/Malam di sini. Paling menarik, nama bilik bilik di resort ni semuanya unik-Halia Bara, Derhaka Mertua, Gadis Lompat, Bobo Dimana, Janda Lawa, Janda Berhias, Rumah Batak, Sedap Malam. Alhamdulilah bilik kami sopan je namanya, Pandan Wangi.

Saturday, August 8, 2020

Harley's Hombarista | Plan Subscription Kopi Untuk Korang Yang Kaki Kopi!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Harap korang semua sihat walafiat semuanya ya! Dalam entri kali ni kami nak kongsikan dengan korang tentang kopi.. Untuk pengetahuan korang, Kimi merupakan hantu kopi. Memang dari zaman sekolah, uni dan sehingga sekarang lah dia memang dengan tegarnya consume coffee.


Jadi, bila owner Harlye's Burgers & Roasters contact kami untuk cuba kopi diorang under diorang punya Harley's Hombarista subs plan, kami pun onz. Basically, dengan Harley's Hombarista ni, korang akan subscribe untuk bayar bulanan sewa coffee maker dan juga coffee capsules dari Harley's Burger's and Roasters. Diorang ni wellknown dengan diorang punya premium coffee juga selain burgers. Kami pernah review burgers & coffee diorang dulu kat SINI & SINI. Details mengenai subscription plan tu korang boleh download melalui link kat bawah ni.

Thursday, July 30, 2020

Pengalaman Pertama Kali Kami Mencuba FOREST BATHING (Shinrin-Yoku) Di The Habitat Penang Hill!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Dua minggu yang lepas, kami sekali lagi berkunjung ke The Habitat yang terletak di Bukit Bendera Pulau Pinang. Walaupun dah kali yang kedua, tapi still excited dari malam sebelumnya lagi sebab dah boleh bayang dia punya back to nature punya vibe tu. Selalu orang datang Penang untuk food hunting dan street art, tapi Penang actually has a lot more to offer. Boleh try untuk explore dia punya nature side pula! Kalini, kami ke The Habitat untuk cuba buat Forest Bathing (Shinri-Yoku)!


Kami bertolak dari Kulim sekitar jam 7.30 pagi dan sampai di Bukit Bendera lebih kurang jam 9 pagi. Sesampainya di Bukit Bendera, kami dah gelabah main pusing-pusing dekat parking bertingkat. Akhirnya sampai tingkat 5A baru ada parking! Fuhh, ramainya manusia dah datang sini pagi-pagi ye. Berdasarkan pengalaman yang lepas datang ke Bukit Bendera, proses nak naik train ke atas ni mungkin boleh menyebabkan sakit kepala. Tapi tak kira, Habitat punya pasal, InshaAllah berbaloi beb.

Monday, July 27, 2020

Tempat Makan Best Di Sungai Petani | Korang Kena Datang Ke Biggy & The Ahli Kopi!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kalau korang rakyat sekitar Sungai Petani dan mencari satu port lepak baru yang hipster, menyediakan makanan yang lazat dan kopi yang terangkat, say no more, mari lah datang bertandang ke Biggy & The Ahli Kopi. Kami baru cuba harini dan sudah nampak bakal datang berkali kali lagi lepas ni. (Tempat Makan Best di SP Part 2)


Staff disitu bagitahu kami, restoran Biggy & The Ahli Kopi baru berusia setahun, boleh dikatakan masih tengah nak 'up'.Namun kami percaya, restoran ni akan menjadi salah satu lokasi tumpuan bagi mereka yang sukakan satu kelainan in their dining experience. 


Restoran yang terletak betul-betul di tengah bandar Sungai Petani ini dari luarnya nampak macam barber shop tau, serious kami macam was-was sekejap tadi. Haha. Tapi bila masuk, haaa kami sukakan aesthetic vintage yang ditonjolkan di dalam restoran ini. Bermula dari helaian menunya sehinggalah ke hiasan frame di dinding. Dari segi ruang, kelihatan macam sedikit sempit tapi surprisingly bila dah duduk, langsung tak terasa dan langsung tak terfikir tentang ruang, all we talked about was the food and the coffee! 

Friday, July 24, 2020

20 Pulau Wajib Dilawati Di Malaysia | Korang Dah Sampai Kat Pulau-Pulau Ni?
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Negara kita Malaysia terkenal dengan pulau-pulau yang cantik dengan pasir yang putih dan air laut yang sejernih kristal. Tapi kan, kalau kami suruh untuk korang namakan 10 pulau yang ada kat Malaysia ni atau 10 pulau tercantik kat Malaysia ni, mampu tak korang senaraikan? Haha. Jadi, sama ada korang sampai ke blog ni sebab memang korang tengah cari info tentang pulau-pulau di Malaysia atau korang memang Sunchasers yang selalu jengah blog ni, marilah kita sama-sama kenali 20 pulau yang telah menjadikan negara kita ni antara lokasi pilihan terbaik bagi para pencinta pulau dan juga penggemar aktiviti scuba diving mahupun snorkeling (susunan adalah random).


Wednesday, July 22, 2020

Hotel Tour #5 : Pengalaman Menginap Di Hotel Mewah Avani Sepang Goldcoast Resort!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Memandangkan Avani Sepang Goldcoast Resort sudah kembali menerima penginap, kami ingin berkongsi sedikitlah pengalaman kami menginap 2 Hari 1 Malam di hotel ini. Avani ni merupakan di antara hotel paling mahal lah yang pernah kami cuba, jadi kami punya expectation tu memang melambung tinggi lah. Haha. Lebih lebih lagi kami stay tu untuk meraikan anniversary perkahwinan kami yang pertama. Ok jom kita tour ini hotel!


Kami sampai agak tengahhari dan sementara menunggu untuk check in pada jam 3.00pm, kami makan lunch dahulu di Hai Sang Lou, salah sebuah restoran yang terdapat di Avani ni. Korang boleh baca review kami untuk restoran tu di sini Selepas makan, kami sempat menjengah kepala tengok diorang punya spa. Mampu jengah ja guys, tak mampu nak book. Haha.

Saturday, July 18, 2020

Tempat Makan Best Di Penang | Saigon Bowl Sediakan Vietnamese Halal Pho Terbaik Di Penang!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kami sebenarnya sudah lama sebut nak datang ke Saigon Bowl untuk cuba authentic Vietnamese Pho. Tetapi masih belum berjaya jejakkan kaki ke sini, sehinggalah ke hari ini. Harini alang-alang kami dah berada di Penang atas urusan Chasing The Sun, kami ambil kesempatan ini untuk singgah makan di Saigon Bowl.


Terletak di tengah-tengah Georgetown, rasanya tak susah untuk pengunjung cari restoran ni. Boleh nampak dari jauh papantanda neon berwarna oren di depan restoran ini. Waktu kami sampai tadi tak ramai orang dan boleh terus masuk dan duduk, yay! Suka sangat dengan dekorasi dalam restoran ni di mana dipamerkan sedikit kraftangan dan produk asal dari negara Vietnam untuk membangkitkan lagi aura ala-ala makan di negara tersebut.




Waktu untuk order! Tak susah untuk kami order menunya, memang sudah pasti kami nak cuba Pho yang merupakan makanan kebangsaan negara Vietnam. Kami order Pho Beef Slice (RM15.90) , Pho Beef Brisket (RM16.90) & Fresh Spring Roll (RM9.90). Untuk minuman, kami order Iced Vietnamese Coffee & Iced Lime Juice. Waiting time pun tak lama cuma lebih kurang 10 minit.




#HonestReview | Kami datang dengan pemikiran bahawasanya Pho ni akan rasa macam Bihun Sup Utara yang memang kami selalu dok makan selama ni. Ternyata flavour profile Pho ni sebenarnya sedikit lain daripada Bihun Sup kita. Kuahnya lebih 'ringan' dan dia punya rasa tu bergantung banyak kepada herbs yang diletakkan dalam Pho tu. Kami berdua suka dengan rasa Pho ni! Boleh rasa dia punya authenticity tu , kami percaya tukang masaknya adalah Vietnamese. Puas hati dan akan datang lagi! Korang boleh try ok! Ok rasanya itu saja untuk entry kali ni. Jumpa lagi, Assalamualaikum. Bawah ni diorang punya FB & lokasi ok!



Tuesday, July 14, 2020

Tempat Makan Best Di Kulim | Kedai Kuey Teow Tanpa Nama di Taman Mutiara
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kalau korang tengah mencari lokasi nak makan Kuey Teow Goreng yang confirm puas hati di sekitar Kulim, kami ada satu kedai untuk sarankan dekat korang. Kedainya terletak di Taman Mutiara dekat Sungai Kob. Kedainya tak ada nama dan di pasang di kaki lima kedai lain, tapi Kuey Teow dia memang yummms bintang lima! Kami kongsikan lokasi kedai tu di bawah nanti ya. ( Tempat Makan Best Kulim 1 & 2 )


Kami dah beberapa kali datang makan di sini dan rasa Kuey Teow Goreng di sini consistently spot on! Kuey Teow Basah or Kering dua dua pun sedap. Cuma kalau korang first time try makan sini, saya sarankan cuba Kuey Teow Kerang Special, nak lagi best minta sekali Roti Canai or Roti Telur.



Kami nak highlightkan dekat sini, specialnya dekat kedai ni adalah 'rasa' Kuey Teow tu tau. Over kan kami? Padahal apa yang beza sangat rasa Kuey Teow kan? Makan mana mana pun rasa lebih kurang ja ka? haa.. Itu yang buatkan kami nak tulis pasal kedai ni. Sebab dia memang sedap lebih sikit dari the ordinary Kuey Teow yg kita dok makan. So orang sekitar Kulim, marilah cuba!




  
Kedai ni sebenarnya dah memang terkenal dalam kalangan orang Taman Mutiara dan Sungai Kob, tapi kami rasa ramai lagi perlu tahu tentang kedai ni. Jadi, berikut adalah jadual dan lokasi diorang kalau korang rasa nak pergi. Ok guys, jumpa lagi di lain entri! Assalamualaikum.
  1. Pagi - 6.30am sampai 12pm: Selasa - Ahad (Isnin diorang tutup pagi )
  2. Malam - 6pm sampai 10pm : Selasa - Khamis

Saturday, July 11, 2020

Top 30 Malaysian Travel Bloggers 2020 | Chasing The Sun Latest Milestone!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Entri kali ni kita tulis pendek-pendek sahaja ya. Sekadar untuk kongsikan dengan korang semua yang blog kecil kami ini telah disenaraikan oleh Feedspot.com sebagai salah satu Top 30 Malaysian Travel Bloggers untuk tahun 2020 ni! Haa marilah tepuk beramai-ramai! Alhamdulillah!


Btw, untuk tersenarai dalam list feedspot ni, saya telah mencalonkan blog ni kepada team feedspot dan menurut wakil Feedspot, para juri dari pihak Feedspot.com telah menilai dari segi content value dan juga performance SEO blog ini secara kritikal sebelum mencapai persetujuan untuk memasukkan kami ke dalam senarai berkenaan.

Untuk tersenarai dalam satu list bersama dengan beberapa idola kami seperti Pojiegraphy.com, The Island Drum, Faizal Fredly dan juga Gaya Travel merupakan satu penghargaan yang besar dan satu milestone yang membakar semangat kami untuk terus menulis dan membantu para pembaca di luar sana. Boleh lihat senarai ni kat sini Top 30 Malaysian Travel Bloggers. Kami bertuah sebab ada rakan-rakan yang sangat supportive dan turut sama berkongsi karya penulisan travel di blog ni. Korang Sunchasers juga merupakan faktor utama untuk kami terus bersemangat menulis disini, jadi teruskan menyokong ya. We love you 3000!


Semoga dengan pencapaian ini, blog Chasing The Sun ini akan terus hidup dan terus memberi impak positif kepada sesiapa sahaja yang singgah di sini. InshaAllah banyak lagi yang kami bakal kongsikan disini. Terima kasih sekali lagi, jumpa lagi di lain entri. Assalamualaikum.



Tempat Best Untuk Makan UFO Tart di Sandakan | San Da Gen Kopitiam's Specials!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Bila di Sandakan, kalau korang tanya apa makanan unik yang hanya terdapat di Sandakan ataupun yang berasal dari Sandakan, antara jawapan yang akan disebut pastinya UFO Tart. Haa jadi bila dah tahu yang UFO Tart ni memang special kat Sandakan, haruslah kita cuba kan?  Tour guide kami & wakil Tourism Malaysia Sabah telah bawa kami untuk cuba salah satu kopitiam yang menyediakan UFO Tart yang terbaik sekali di seluruh Sandakan, namanya San Da Gen Kopitiam.


Wednesday, July 8, 2020

9 Tempat Wajib Dilawati Di Sandakan Sabah | Kembara Sabah V.3
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Tahun lepas kami berpeluang mengikuti rombongan Fam Trip oleh Tourism Malaysia ke Sabah. Korang boleh baca entri Kembara Sabah V.1 dan Kembara Sabah V.2 sebelum ni yang mana kami telah menceritakan pengalaman kami menginap di dalam hutan belantara di Lahad Datu dan juga di pinggiran Sungai Kinabatangan. Kali ini ceritanya adalah di Sandakan di mana kami dibawa melawat tempat tempat menarik yang wajib dikunjungi jika melancong ke Sandakan. Jadi ini dia 9 lokasi yang korang mesti kunjungi kalau korang datang ke Sandakan ok! Lepasni jangan dok tanya dah Ada Apa Di Sandakan tau!


Sunday, July 5, 2020

Hotel Tour #4 : Tok Aman Bali Beach Resort | Resort Terbaik di Pasir Puteh?
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Harap korang sihat sejahtera semuanya. Memandangkan kerajaan dah izinkan untuk rakyat Malaysia melancong dalam negara sejak PKPP dilaksanakan haritu, satu rancangan untuk pergi roadtrip ke pantai timur telah dibuat oleh Hana. Tahun lepas kami pergi ke Kuala Terengganu, tahun ni pula kami pergi ke Kelantan. Kami just nak pergi untuk short trip 2 Hari 1 Malam sahaja untuk release tension. Syarat pemilihan tempat menginap adalah mesti di tepi pantai. Alhamdulillah setelah beberapa hari mencari, kami temukan satu resort yang kena dengan kriteria yang ditetapkan. Kami pilih untuk menginap 2H 1M di Tok Aman Bali Beach Resort yang terletak di Pasir Puteh, Kelantan. Jadi, apa pandangan kami tentang resort ni? Haa jom kami kongsikan sedikit gambar untuk bawa korang tour sekitar hotel ni.
Kembara Iran : Lokasi Menarik Untuk Dilawati di Iran!
Assalamualaikum | Peringatan:“Tulisan“ ini hanya bercerita mengenai pengalaman di Iran sahaja. Memandangkan ia adalah lawatan kerja, saya tak dapat berceritakan mengenai bajet dan itinerary. Jadi saya akan berceritakan pengalaman saya di Iran yang saya “pandang rendah” sebelum ini.

Jadi apa tanggapan saya mengenai Iran sebelum ini? Iran adalah salah satu negara Timur Tengah dan tanggapan kebiasaan mengenai negara-negara Timur Tengah iaitu padang pasir, permukaan bumi yang landai, tak banyak pokok, panas dan seni bina dari tanah. TAPI.. saya salah. Iran adalah negara dalam benua Asia dan terletak di Asia Barat. Atau dengan kata mudahnya, apabila anda di Iran, anda akan lihat Iran seperti satu gabungan Timur Barat dan negara empat musim. 

Tuesday, June 30, 2020

MyeongDong Topokki : Restoran Street Food Korea di Pulau Pinang
Assalamualaikum & Annyeonghaseyo Sunchasers | Salam PKPP to all. Harap-harap kita semua berada dalam keadaan yang sihat dan mematuhi SOP yang dikeluarkan oleh kerajaan. Setelah penat menyepi dalam rumah disebabkan PKP, mesti ramai kat luar sana yang dah start craving macam-macam jenis makanan kan. Termasuk lah dengan mek penulis sorang ni. Bagi yang kaki makan macam saya ni, seriously dah teringin nak makan macam-macam. Mana tak nya berbulan menghadap makanan sendiri masak, boleh sakit jiwa tau. Nasib baik sedap juga rasanya 😝

Sebelum kita cakap pasal makanan, siapa kat sini minat drama korea? “Me!”. Siapa kat sini suka juga tengok Running Man? “Me!” Again. Bagi yang dah jadi peminat tegar cerita korea ni, saya yakin korang mesti teringin nak rasa makanan- makanan korea kan. 100% confirm teringin!  Serious weh, dalam tv tengok diorang makan, nampak sedap betul! Nyum nyum. 
Disebabkan teringin sangat nak makan makanan korea, saya pun mula lah mencari cafe korea halal di sekitar Kedah & Penang. Kecewa. Tak banyak ya,  berbeza dengan KL, merata-rata. Cari punya cari, terbaca yang MyeongDong Topokki dah buka cawangan di Seberang Jaya, Pulau Pinang. Apa lagi, terus tayar kereta bergolek bersama 4 penumpang yang lapar daripada Sungai Petani. Tak susah untuk mencari cafe ini, masukkan sahaja di dalam waze, and let the magic navigate your way 😎