Pakej Bajet Island Hopping Semporna!



Powered by 12Go system

Thursday, July 30, 2020

Pengalaman Pertama Kali Kami Mencuba FOREST BATHING (Shinrin-Yoku) Di The Habitat Penang Hill!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Dua minggu yang lepas, kami sekali lagi berkunjung ke The Habitat yang terletak di Bukit Bendera Pulau Pinang. Walaupun dah kali yang kedua, tapi still excited dari malam sebelumnya lagi sebab dah boleh bayang dia punya back to nature punya vibe tu. Selalu orang datang Penang untuk food hunting dan street art, tapi Penang actually has a lot more to offer. Boleh try untuk explore dia punya nature side pula! Kalini, kami ke The Habitat untuk cuba buat Forest Bathing (Shinri-Yoku)!


Kami bertolak dari Kulim sekitar jam 7.30 pagi dan sampai di Bukit Bendera lebih kurang jam 9 pagi. Sesampainya di Bukit Bendera, kami dah gelabah main pusing-pusing dekat parking bertingkat. Akhirnya sampai tingkat 5A baru ada parking! Fuhh, ramainya manusia dah datang sini pagi-pagi ye. Berdasarkan pengalaman yang lepas datang ke Bukit Bendera, proses nak naik train ke atas ni mungkin boleh menyebabkan sakit kepala. Tapi tak kira, Habitat punya pasal, InshaAllah berbaloi beb.

Monday, July 27, 2020

Tempat Makan Best Di Sungai Petani | Korang Kena Datang Ke Biggy & The Ahli Kopi!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kalau korang rakyat sekitar Sungai Petani dan mencari satu port lepak baru yang hipster, menyediakan makanan yang lazat dan kopi yang terangkat, say no more, mari lah datang bertandang ke Biggy & The Ahli Kopi. Kami baru cuba harini dan sudah nampak bakal datang berkali kali lagi lepas ni. (Tempat Makan Best di SP Part 2)


Staff disitu bagitahu kami, restoran Biggy & The Ahli Kopi baru berusia setahun, boleh dikatakan masih tengah nak 'up'.Namun kami percaya, restoran ni akan menjadi salah satu lokasi tumpuan bagi mereka yang sukakan satu kelainan in their dining experience. 


Restoran yang terletak betul-betul di tengah bandar Sungai Petani ini dari luarnya nampak macam barber shop tau, serious kami macam was-was sekejap tadi. Haha. Tapi bila masuk, haaa kami sukakan aesthetic vintage yang ditonjolkan di dalam restoran ini. Bermula dari helaian menunya sehinggalah ke hiasan frame di dinding. Dari segi ruang, kelihatan macam sedikit sempit tapi surprisingly bila dah duduk, langsung tak terasa dan langsung tak terfikir tentang ruang, all we talked about was the food and the coffee! 

Friday, July 24, 2020

20 Pulau Wajib Dilawati Di Malaysia | Korang Dah Sampai Kat Pulau-Pulau Ni?
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Negara kita Malaysia terkenal dengan pulau-pulau yang cantik dengan pasir yang putih dan air laut yang sejernih kristal. Tapi kan, kalau kami suruh untuk korang namakan 10 pulau yang ada kat Malaysia ni atau 10 pulau tercantik kat Malaysia ni, mampu tak korang senaraikan? Haha. Jadi, sama ada korang sampai ke blog ni sebab memang korang tengah cari info tentang pulau-pulau di Malaysia atau korang memang Sunchasers yang selalu jengah blog ni, marilah kita sama-sama kenali 20 pulau yang telah menjadikan negara kita ni antara lokasi pilihan terbaik bagi para pencinta pulau dan juga penggemar aktiviti scuba diving mahupun snorkeling (susunan adalah random).


Wednesday, July 22, 2020

Hotel Tour #5 : Pengalaman Menginap Di Hotel Mewah Avani Sepang Goldcoast Resort!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Memandangkan Avani Sepang Goldcoast Resort sudah kembali menerima penginap, kami ingin berkongsi sedikitlah pengalaman kami menginap 2 Hari 1 Malam di hotel ini. Avani ni merupakan di antara hotel paling mahal lah yang pernah kami cuba, jadi kami punya expectation tu memang melambung tinggi lah. Haha. Lebih lebih lagi kami stay tu untuk meraikan anniversary perkahwinan kami yang pertama. Ok jom kita tour ini hotel!


Kami sampai agak tengahhari dan sementara menunggu untuk check in pada jam 3.00pm, kami makan lunch dahulu di Hai Sang Lou, salah sebuah restoran yang terdapat di Avani ni. Korang boleh baca review kami untuk restoran tu di sini Selepas makan, kami sempat menjengah kepala tengok diorang punya spa. Mampu jengah ja guys, tak mampu nak book. Haha.

Saturday, July 18, 2020

Tempat Makan Best Di Penang | Saigon Bowl Sediakan Vietnamese Halal Pho Terbaik Di Penang!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kami sebenarnya sudah lama sebut nak datang ke Saigon Bowl untuk cuba authentic Vietnamese Pho. Tetapi masih belum berjaya jejakkan kaki ke sini, sehinggalah ke hari ini. Harini alang-alang kami dah berada di Penang atas urusan Chasing The Sun, kami ambil kesempatan ini untuk singgah makan di Saigon Bowl.


Terletak di tengah-tengah Georgetown, rasanya tak susah untuk pengunjung cari restoran ni. Boleh nampak dari jauh papantanda neon berwarna oren di depan restoran ini. Waktu kami sampai tadi tak ramai orang dan boleh terus masuk dan duduk, yay! Suka sangat dengan dekorasi dalam restoran ni di mana dipamerkan sedikit kraftangan dan produk asal dari negara Vietnam untuk membangkitkan lagi aura ala-ala makan di negara tersebut.




Waktu untuk order! Tak susah untuk kami order menunya, memang sudah pasti kami nak cuba Pho yang merupakan makanan kebangsaan negara Vietnam. Kami order Pho Beef Slice (RM15.90) , Pho Beef Brisket (RM16.90) & Fresh Spring Roll (RM9.90). Untuk minuman, kami order Iced Vietnamese Coffee & Iced Lime Juice. Waiting time pun tak lama cuma lebih kurang 10 minit.




#HonestReview | Kami datang dengan pemikiran bahawasanya Pho ni akan rasa macam Bihun Sup Utara yang memang kami selalu dok makan selama ni. Ternyata flavour profile Pho ni sebenarnya sedikit lain daripada Bihun Sup kita. Kuahnya lebih 'ringan' dan dia punya rasa tu bergantung banyak kepada herbs yang diletakkan dalam Pho tu. Kami berdua suka dengan rasa Pho ni! Boleh rasa dia punya authenticity tu , kami percaya tukang masaknya adalah Vietnamese. Puas hati dan akan datang lagi! Korang boleh try ok! Ok rasanya itu saja untuk entry kali ni. Jumpa lagi, Assalamualaikum. Bawah ni diorang punya FB & lokasi ok!



Tuesday, July 14, 2020

Tempat Makan Best Di Kulim | Kedai Kuey Teow Tanpa Nama di Taman Mutiara
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kalau korang tengah mencari lokasi nak makan Kuey Teow Goreng yang confirm puas hati di sekitar Kulim, kami ada satu kedai untuk sarankan dekat korang. Kedainya terletak di Taman Mutiara dekat Sungai Kob. Kedainya tak ada nama dan di pasang di kaki lima kedai lain, tapi Kuey Teow dia memang yummms bintang lima! Kami kongsikan lokasi kedai tu di bawah nanti ya. ( Tempat Makan Best Kulim 1 & 2 )


Kami dah beberapa kali datang makan di sini dan rasa Kuey Teow Goreng di sini consistently spot on! Kuey Teow Basah or Kering dua dua pun sedap. Cuma kalau korang first time try makan sini, saya sarankan cuba Kuey Teow Kerang Special, nak lagi best minta sekali Roti Canai or Roti Telur.



Kami nak highlightkan dekat sini, specialnya dekat kedai ni adalah 'rasa' Kuey Teow tu tau. Over kan kami? Padahal apa yang beza sangat rasa Kuey Teow kan? Makan mana mana pun rasa lebih kurang ja ka? haa.. Itu yang buatkan kami nak tulis pasal kedai ni. Sebab dia memang sedap lebih sikit dari the ordinary Kuey Teow yg kita dok makan. So orang sekitar Kulim, marilah cuba!




  
Kedai ni sebenarnya dah memang terkenal dalam kalangan orang Taman Mutiara dan Sungai Kob, tapi kami rasa ramai lagi perlu tahu tentang kedai ni. Jadi, berikut adalah jadual dan lokasi diorang kalau korang rasa nak pergi. Ok guys, jumpa lagi di lain entri! Assalamualaikum.
  1. Pagi - 6.30am sampai 12pm: Selasa - Ahad (Isnin diorang tutup pagi )
  2. Malam - 6pm sampai 10pm : Selasa - Khamis

Saturday, July 11, 2020

Top 30 Malaysian Travel Bloggers 2020 | Chasing The Sun Latest Milestone!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Entri kali ni kita tulis pendek-pendek sahaja ya. Sekadar untuk kongsikan dengan korang semua yang blog kecil kami ini telah disenaraikan oleh Feedspot.com sebagai salah satu Top 30 Malaysian Travel Bloggers untuk tahun 2020 ni! Haa marilah tepuk beramai-ramai! Alhamdulillah!


Btw, untuk tersenarai dalam list feedspot ni, saya telah mencalonkan blog ni kepada team feedspot dan menurut wakil Feedspot, para juri dari pihak Feedspot.com telah menilai dari segi content value dan juga performance SEO blog ini secara kritikal sebelum mencapai persetujuan untuk memasukkan kami ke dalam senarai berkenaan.

Untuk tersenarai dalam satu list bersama dengan beberapa idola kami seperti Pojiegraphy.com, The Island Drum, Faizal Fredly dan juga Gaya Travel merupakan satu penghargaan yang besar dan satu milestone yang membakar semangat kami untuk terus menulis dan membantu para pembaca di luar sana. Boleh lihat senarai ni kat sini Top 30 Malaysian Travel Bloggers. Kami bertuah sebab ada rakan-rakan yang sangat supportive dan turut sama berkongsi karya penulisan travel di blog ni. Korang Sunchasers juga merupakan faktor utama untuk kami terus bersemangat menulis disini, jadi teruskan menyokong ya. We love you 3000!


Semoga dengan pencapaian ini, blog Chasing The Sun ini akan terus hidup dan terus memberi impak positif kepada sesiapa sahaja yang singgah di sini. InshaAllah banyak lagi yang kami bakal kongsikan disini. Terima kasih sekali lagi, jumpa lagi di lain entri. Assalamualaikum.



Tempat Best Untuk Makan UFO Tart di Sandakan | San Da Gen Kopitiam's Specials!
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Bila di Sandakan, kalau korang tanya apa makanan unik yang hanya terdapat di Sandakan ataupun yang berasal dari Sandakan, antara jawapan yang akan disebut pastinya UFO Tart. Haa jadi bila dah tahu yang UFO Tart ni memang special kat Sandakan, haruslah kita cuba kan?  Tour guide kami & wakil Tourism Malaysia Sabah telah bawa kami untuk cuba salah satu kopitiam yang menyediakan UFO Tart yang terbaik sekali di seluruh Sandakan, namanya San Da Gen Kopitiam.


Wednesday, July 8, 2020

9 Tempat Wajib Dilawati Di Sandakan Sabah | Kembara Sabah V.3
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Tahun lepas kami berpeluang mengikuti rombongan Fam Trip oleh Tourism Malaysia ke Sabah. Korang boleh baca entri Kembara Sabah V.1 dan Kembara Sabah V.2 sebelum ni yang mana kami telah menceritakan pengalaman kami menginap di dalam hutan belantara di Lahad Datu dan juga di pinggiran Sungai Kinabatangan. Kali ini ceritanya adalah di Sandakan di mana kami dibawa melawat tempat tempat menarik yang wajib dikunjungi jika melancong ke Sandakan. Jadi ini dia 9 lokasi yang korang mesti kunjungi kalau korang datang ke Sandakan ok! Lepasni jangan dok tanya dah Ada Apa Di Sandakan tau!


Sunday, July 5, 2020

Hotel Tour #4 : Tok Aman Bali Beach Resort | Resort Terbaik di Pasir Puteh?
Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Harap korang sihat sejahtera semuanya. Memandangkan kerajaan dah izinkan untuk rakyat Malaysia melancong dalam negara sejak PKPP dilaksanakan haritu, satu rancangan untuk pergi roadtrip ke pantai timur telah dibuat oleh Hana. Tahun lepas kami pergi ke Kuala Terengganu, tahun ni pula kami pergi ke Kelantan. Kami just nak pergi untuk short trip 2 Hari 1 Malam sahaja untuk release tension. Syarat pemilihan tempat menginap adalah mesti di tepi pantai. Alhamdulillah setelah beberapa hari mencari, kami temukan satu resort yang kena dengan kriteria yang ditetapkan. Kami pilih untuk menginap 2H 1M di Tok Aman Bali Beach Resort yang terletak di Pasir Puteh, Kelantan. Jadi, apa pandangan kami tentang resort ni? Haa jom kami kongsikan sedikit gambar untuk bawa korang tour sekitar hotel ni.
Kembara Iran : Lokasi Menarik Untuk Dilawati di Iran!
Assalamualaikum | Peringatan:“Tulisan“ ini hanya bercerita mengenai pengalaman di Iran sahaja. Memandangkan ia adalah lawatan kerja, saya tak dapat berceritakan mengenai bajet dan itinerary. Jadi saya akan berceritakan pengalaman saya di Iran yang saya “pandang rendah” sebelum ini.

Jadi apa tanggapan saya mengenai Iran sebelum ini? Iran adalah salah satu negara Timur Tengah dan tanggapan kebiasaan mengenai negara-negara Timur Tengah iaitu padang pasir, permukaan bumi yang landai, tak banyak pokok, panas dan seni bina dari tanah. TAPI.. saya salah. Iran adalah negara dalam benua Asia dan terletak di Asia Barat. Atau dengan kata mudahnya, apabila anda di Iran, anda akan lihat Iran seperti satu gabungan Timur Barat dan negara empat musim.