Pakej Bajet Island Hopping Semporna!



Powered by 12Go system

Sunday, February 2, 2020

Assalamualaikum & Hello Sunchasers | Kita kembali lagi dalam rancangan ESCAPE yang dulu bukanlah yang sekarang! Untuk pengetahuan korang, sejak blog ni dilancarkan pada November 2018, entri yang paling dapat banyak view dari carian Google adalah entri tentang tips & tricks bermain di ESCAPE Theme Park yang ditulis Hana. Ramai rupanya peminat aktiviti high ropes dan adrenaline junkie kat utara ni yer. Haha.. Memandangkan sekarang ESCAPE pun memang ada tarikan terbaru dan kami pun ada beberapa update nak dibuat dalam perkongsian kami yang terdahulu, so last few weeks team Chasing The Sun pergi ke Escape Theme Park sekali lagi! Berikut adalah tips dan update yang korang perlu tahu tentang Escape Theme Park!



Beli Tiket Awal!
Harga tiket bagi walk in customer dewasa adalah RM 167. Tapi kalau korang memang dah ada plan nak datang ke ESCAPE park ni, belilah tiket awal. Paling cincai pun, beli sehari awal. Kalau korang tengok dekat website ESCAPE, pengunjung yang beli tiket awal sehari akan dapat harga RM150 bagi Dewasa. Jimat RM17 korang , boleh beli Boba! Kalau korang book lagi awal, lagi banyak lah korang akan jimat. Boleh tengok harga diorang kat link ni Harga Tiket Escape dan korang try lah tukar-tukar tarikh kat atas tu dan tengok perubahan pada jadual harga tiket tu ya.


Elak Datang Hari Sabtu!
Dalam entri yang dahulu pun kami dah highlight, kalau korang tak boleh arrange untuk datang on weekdays (selain Isnin), try to arrange untuk datang hari Ahad. Sabtu is like super pack dan kena beratur untuk setiap aktiviti. Macam kitorang haritu even nak main lompat lompat atas trampoline pun kena beratur. Sayanglah kalau banyak masa habis kat line beratur kan? So, remember, hari Ahad orang kurang sikit dari Sabtu ok! Bukan kami cakap tau, staff Escape sendiri yang share dengan kami.



Main Aktiviti Air First, Then Aktiviti Kering!
Dalam entri kami yang sebelum ni kami ada cadangkan untuk korang settlekan aktiviti kering dulu kan, in the best scenario where orang tak ramai dan tak perlu beratur untuk main aktiviti kering tu, yesss lebih baik main yang kering dulu. Tapi kalau korang nampak orang ramai masa korang daatang tu, pergilah main aktiviti air dulu, second half of the day or tengahari baru korang pergi main aktiviti yang kering ok. Menurut staff Escape yang bernama Abg Helmi, for some reason, kebanyakkan orang yang datang Escape mesti nak pergi buat aktiviti kering dulu, jadi water slide, kolam-kolam all the water aktivities memang kosong sikit sebelah pagi, dan area Monkey Business memang penuh.

Kami mula-mula tak percaya dengan apa yang Abg Helmi bagitau tu, so pergilah beratur jugak dekat Kite Flyer, dan selepas tunggu lebih kurang 15 minit & line masih lagi tersangatlah panjang, kami decide untuk ikut cadangan Abg Helmi. It was the best decision we made that day! Haha. Kami pergi main air dulu, naik water slide terpanjang di dunia tu and yess, memang takda orang sangat pun kat aktiviti air di sebelah pagi! Selepas tengah hari,  lebih kurang pukul  3.30pm , kami bertukar pula ke aktiviti kering dan yesss memang tak beratur langsung untuk semua aktiviti, Monkey Business, Kite Flyer, Atan's Leap, Gecko Tower , etc. Cumanya kami tak sempat nak kejar buat semua aktiviti sebab banyak sangat dan banyak masa habis dekat Monkey Business. Tapi memang syok sebab takda orang! Rasa mcm itu ESCAPE ana yang punyaaa.





Kena Sewa Locker (Kalau Bawa Banyak Barang)
Post kami yang terdahulu, kami ada sarankan tak perlu sewa locker sebab untuk pergi ke bahagian aktiviti air korang kena keluar dari kawasan kering dan perlu lintas jalan, jadi korang boleh keluar masuk sesuka hati dan boleh simpan barang dalam kereta sahaja. Tapi itu dulu, sebelum jejantas yang menghubungkan kedua dua kawasan tersebut siap. Sekarang jejantas tu dah siap dan korang memang dah tak boleh keluar dari kawasan ESCAPE sesuka hati. Wajib gunakan jejantas tu untuk pergi dari kawasan aktiviti air ke aktiviti kering dan vice versa (untuk keselamatan semua pengunjung). Jadi tak boleh simpan barang dalam kereta dah okay! Kena sewa locker kalau korang nak simpan barang.



Bawak Sarung Tangan!

Sarung tangan memang akan sangat sangat membantu waktu buat aktiviti Monkey Business. Kalau buat level 1 mungkin tak terasa sangat pentingnya tu, tapi kalau buat level 2 & 3, korang akan menyesal kalau tak bawa sarung tangan. Macam kitorang haritulah! Sarung tangan bawak dah, tapi tertinggal dalam kereta. Waktu buat course yang pertama untuk Level 2 Monkey Business pun dah rasa sakit di tapak tangan. Risau juga takut melecet. So ingat ya, bawa sarung tangan yang selesa untuk korang pakai di Monkey Business.


ESCAPE  Base Camp
Kami sempat dibawa untuk melawat ke Base Camp ESCAPE, pakej perkhemahan di dalam kawasan ESCAPE. Kami dimaklumkan basic pakejnya adalah RM600 untuk satu tapak yang mempunyai dua khemah dan boleh memuatkan 5 orang. Di tapak camp tersebut turut tersedia keperluan untuk BBQ dan juga tandas private untuk setiap tapak. Yang paling best sekali pakej 2 hari 1 malam ni juga termasuk dengan tiket masuk ke kawasan aktiviti kering dan air ESCAPE. So, kalau korang ada masa dan minat berkhemah, pakej Base Camp ni memanglah sangat berbaloi sebab termasuk dengan tiket ESCAPE untuk 2 hari!


Finally, Water Slide Terpanjang di Dunia!
Tujuan utama kami datang sekali lagi ke ESCAPE ni adalah untuk cuba tarikan terbaru diorang iaitu The Longest Water Slide in The World! In the freakin world you guys! Sangat tempting untuk penggemar adrenaline rush macam kami ni. Jadi, kami cuba! Untuk sampai ke point mula water slide ni, sepatutnya pengunjung kena naik cable car, tapi waktu kami pergi tu cable car diorang under maintenance, jadi kami dibawa menaiki truck. Tinggi guys nak sampai ke starting point dia tu. Yang jenis gayat melampau, mohon fikir sefikirnya sebelum decide nak naik water slide ni ok! Nah korang tengoklah video kat bawah ni.  Btw, my tips is jangan cuba untuk duduk straight, korang baring ja elok-elok ok. Kalau duduk takut nanti tiba-tiba tube korang slow down dan silap-silap boleh berhenti.. Macam yang jadi kat kami haritu, sampai dua tube kami bertembung with each other. Haha.. Dont worry tho, no one was hurt.. It was really fun and saya sangat sarankan korang try ok! Kita ada water slide terpanjang di dunia kat Penang guys! Pergilah tryyyy!




Ok guys, rasanya sampai sini sahaja dahulu perkongsian saya tentang ESCAPE Park ni. Kalau ada apa-apa info tambahan nanti pasti saya akan kongsikan kat sini. Btw, kuddos dan tabik spring saya ucapkan kepada semua staff ESCAPE Park Penang yang sangat helpful dan positive sepanjang kami di situ, rasanya semua staff yang kami jumpa sentiasa tersenyum dan saya percaya itu adalah salah satu faktor penting yang membuatkan setiap pengunjung yang datang ke ESCAPE ni pulang dengan seronok dan mahu datang lagi. So keep it up and thank you so much for having us! We'll come again for the camping pulak! InshaAllah. Boleh beli tiket dan dapatkan info lanjut di www.escape.my . Jumpa lagi di laint entri! Assalamualaikum.


Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: